Wersja beta Google Analytics 4 jest dostępna od końca ubiegłego roku i wiele naszych usług już przekonwertowaliśmy na nowy model danych. Zebraliśmy wiele wyświetleń nowej wersji Analytics i porównaliśmy je z poprzednią wersją Universal Analytics. Odpowiadamy tutaj, jakie są główne różnice i czy przejście na Google Analytics 4 już się opłaca.
Google Analytics 4 – uaktualnić czy nie? Kwestia definicji!
Google dzwoni do GA4 na aktualizację z UA. Jednak obecnie nie jest to całkowicie zgodne z faktami. Rozumiemy, że aktualizacja oznacza utratę poprzedniej wersji i otrzymanie tylko nowych funkcji. Jednak w przypadku Analytics 4 uaktualnienie oznacza, że zostanie utworzona tylko nowa usługa z funkcjami GA4. Istniejąca właściwość UA pozostaje i służy jako podstawa do konfiguracji nowej właściwości. Nawet po utworzeniu usługi GA4 „stara” właściwość UA pozostaje i nadal gromadzi dane.
Należy jednak uważać – nowe usługi są teraz tworzone automatycznie w Google Analytics 4. Podczas konfiguracji możesz jednak utworzyć usługę Universal Analytics (lub opcjonalnie obie).
Jakie są główne różnice, które zauważyliśmy?
Oczywiście jest ich o wiele więcej, ale chcielibyśmy ograniczyć się do największych zmian dla użytkownika końcowego w radzeniu sobie z nowym systemem.
1. Nowy model danych
Google Analytics 4 ma zupełnie nowy model danych niż poprzednia wersja i jest oparty na zdarzeniach i użytkownikach. Każda sesja jest teraz zdarzeniem, każde wyświetlenie strony, a każda interakcja z przeglądarką jest teraz automatycznie śledzona i może być wyprowadzona jako zdarzenie.
Ta zmiana w bazie danych i sposób, w jaki Analytics gromadzi i generuje dane, naturalnie ma również wpływ na dobrze znane i sprawdzone uniwersalne funkcje analityczne, takie jak wyświetlenia, współczynnik odrzuceń czy śledzenie celów i konwersji.
2. Zniesienie poglądów
W Universal Analytics istnieje opcja tworzenia widoku w celu rozbicia lub klasyfikacji danych (np. Dla filtrów ruchu lub różnych celów konwersji). Ta funkcja nie jest już dostępna w GA4 lub jest teraz dostępna w innej formie. Zamiast korzystać z widoków, dane można teraz dalej dzielić i oddzielnie porównywać za pomocą Centrum analiz lub funkcji segmentacji.
3. Zmiana śledzenia zdarzeń
Jak już wspomniano na początku, zdarzenia są teraz śledzone w inny sposób i stanowią teraz zasadniczą część nowego modelu danych. W Universal Analytics trzeba było podać określone parametry dla zdarzeń (dobrze znane atrybuty kategorii, czynności
i etykiety). Ponieważ zdarzenia są obecnie odczytywane w dużej mierze automatycznie, istnieje tylko możliwość dodania parametrów i wartości do każdego zdarzenia.
Nowe śledzenie zdarzeń bardzo nam się podoba i zapewnia uproszczoną konfigurację
i jednocześnie więcej danych. Obejmuje to również zdarzenia, takie jak głębokość przewijania, kliknięcia linków, pobieranie, zaangażowanie w osadzone filmy i wyszukiwanie w witrynie, które są automatycznie konfigurowane podczas tworzenia właściwości GA4 (można je oczywiście dezaktywować później).
4. Śledzenie celu i konwersji
Kolejną bardzo dobrą cechą jest ustawienie celów konwersji. W Universal Analytics cele należy konfigurować ręcznie w odpowiednim widoku (za pomocą wcześniej utworzonych zdarzeń i udostępnienia parametrów). W Analytics 4 każdy cel jest już skonfigurowany jako zdarzenie. Wystarczy przekonwertować je jako zdarzenie konwersji.
5. Brak współczynnika odrzuceń
Wielu użytkowników Google Analytics używa współczynnika odrzuceń jako wskaźnika do oceny kampanii marketingowych od wielu lat. Jednak od czasu Google Analytics 4 współczynnik odrzuceń nie jest już dostępny. Zamiast tego do pomiaru interakcji służą sesje z zaangażowaniem. Sesja z zaangażowaniem to odwiedziny, które wchodzą
w interakcję ze stroną lub aplikacją przez co najmniej 10 sekund, mają dwa zdarzenia wyświetlenia strony lub zdarzenie konwersji.
6. Mniej raportów
Google Analytics 4 oferuje ograniczoną liczbę predefiniowanych raportów. Wiele dobrze znanych raportów z UA nie jest już dostępnych. Oczywiście wiele raportów nie jest jeszcze dostępnych, ponieważ GA4 jest nadal w fazie rozwoju. Będą one wdrażane stopniowo lub przestaną mieć sens ze względu na nowy model danych, a zatem nie będą już potrzebne.
Zamiast tego Google udostępnia Centrum analiz, które jest podobne do Studia danych
i może służyć do tworzenia niestandardowych raportów. Podobnie jak w tej opcji, tutaj używane są wymiary i dane. Dlatego każdy, kto już korzystał ze Studia danych do tworzenia raportów (jak my), powinien szybko znaleźć tu drogę.
7. Liczby się nie zgadzają
Ponieważ istnieją różnice między GA4 i UA w pomiarze, modelu danych i wykorzystaniu trafień, niektóre dane liczbowe nie będą pasować między różnymi systemami.
Jaka jest nasza rekomendacja?
W dłuższej perspektywie Google Analytics 4 zastąpi dotychczasowy Universal Analytics, to jasne. Jednak dopóki system jest w fazie rozwoju i wersji beta, odradzamy używanie tylko GA4 do oceny danych witryny. Niemniej jednak, po okresie przyzwyczajania się do tego, uważamy system za solidne ramy na przyszłość, na których zdecydowanie chcielibyśmy budować.
Po zmianie niektórych naszych tagów i zdarzeń niestandardowych w Menedżerze tagów
z entuzjazmem podchodzimy do funkcji Out of the Box i śledzenia zdarzeń, które teraz wymagają znacznie mniej czasu na konfigurację. Obecnie pracujemy na dwa sposoby nad prawie wszystkimi naszymi kontami z usługą UA i GA4 i jest to również nasza rekomendacja dla naszych klientów.
Masz jeszcze pytania? Skontaktuj się z Nami w dowolnym momencie, chętnie doradzimy.