Smartfon podbija świat cyfrowy – coraz więcej internautów korzysta z urządzeń mobilnych. Około 77 procent wyszukiwań odbywa się na urządzeniach mobilnych, dlatego Google wdrożył Mobile First Index. Od marca 2021 r. sytuacja stanie się poważna w przypadku stron internetowych, które nie są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ Google zaindeksuje wszystkie witryny za pomocą bota na smartfony. Oznacza to, że w rankingu brana jest pod uwagę tylko wersja mobilna.
Aby osiągnąć dobry ranking Google, ważna jest zatem optymalizacja serwisów internetowych pod urządzenia mobilne oraz dostosowanie ich poszczególnych komponentów do specyfiki urządzenia. Poniższy post na blogu wyjaśnia, które czynniki rankingowe są ważne dla witryn mobilnych i jak najlepiej zoptymalizować witrynę zgodnie
z Mobile First.
Co to jest Mobile First?
Do tej pory punktem wyjścia dla koncepcji była wersja strony internetowej na komputery stacjonarne. Było to następnie zwykle sukcesywnie optymalizowane do użytku mobilnego w sensie klasycznego projektowania responsywnego. Z drugiej strony zgodnie z zasadą mobile-first, wersja mobilna jest koncepcyjnym punktem wyjścia. Oznacza to, że podejście mobile-first opiera się początkowo na użyteczności mobilnej podczas projektowania prezentacji i użyteczności. Najpierw tworzona jest witryna zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, a później wprowadzane są poprawki do wersji komputerowej.
Mobile First jako koncepcja projektowania stron internetowych jest zatem zmianą paradygmatu z komputera stacjonarnego na stronę mobilną i różni się od projektowania responsywnego głównie w swoim podejściu – oba dążą do tego samego celu optymalizacji mobilnej, ale mają inne podejście do implementacji.
Co to jest Mobile First Index?
Podczas oceniania i indeksowania Google robot indeksujący zawsze korzystał
z komputerowej wersji witryny do oceny. W kwietniu 2018 roku Google ogłosił uruchomienie Mobile First Index, ale w marcu sprawy potoczą się poważnie.
Od marca 2021 r. Google będzie używać Mobile First Index wyłącznie do oceny treści
i informacji udostępnianych w mobilnej wersji witryny. W rezultacie Twój ranking w Google zależy głównie od wersji mobilnej.
Indeks Mobile First nie jest nowym ani oddzielnym indeksem Google, ale istniejącym indeksem Google. Od lipca 2019 r.Google indeksuje wszystkie niezindeksowane strony internetowe za pomocą bota na smartfony. Jeśli witryna internetowa, która nie została zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, została już zindeksowana, Google nadal używa bota na komputery stacjonarne i przyznaje okres karencji.
Możesz sprawdzić, czy Twoja witryna została już zmieniona w Google Search Console. Test mobilności Google (test dostosowania do urządzeń mobilnych) pokazuje, czy Twoja witryna jest zoptymalizowana do użytku mobilnego.
Co to jest witryna mobilna?
Witryna mobilna jest specjalnie zoptymalizowana do użytku na urządzeniach mobilnych. Zasadniczo tworzenie stron internetowych początkowo koncentrowało się wyłącznie na koncepcji witryn internetowych dla stacjonarnych komputerów stacjonarnych. W rezultacie wszystkie funkcje i elementy wizualne zaprojektowano z myślą o dużych ekranach
i szybkiej transmisji danych.
Nie jest wymagana druga wersja strony internetowej – zawartość wystarczy wprowadzić raz, a następnie zaktualizować. To niedrogie rozwiązanie.
Ładowanie wszystkich plików JavaScript i CSS może wydłużyć czas ładowania. Ponadto dostosowana nawigacja jest trudna do wdrożenia.
Responsywny projekt zaimprowizował niegdyś złe wrażenia użytkownika ze względu na przycięte obrazy, długi czas ładowania i ciągłe powiększanie treści, ale problem stanowi „tryb nieskończony” niektórych witryn.
Niekończące się przewijanie, skrócone teksty i ukryte obrazy ostatecznie prowadzą również do słabej użyteczności mobilnej (przydatność mobilna). Rozwiązaniem problemu jest zasada „Mobile First”, która w swojej koncepcji skupia się bezpośrednio na przyjaznym dla użytkownika wyświetlaczu na urządzeniach mobilnych.
Nie jest wymagana druga wersja strony internetowej – zawartość wystarczy wprowadzić raz, a następnie zaktualizować. To niedrogie rozwiązanie.
Ładowanie wszystkich plików JavaScript i CSS może wydłużyć czas ładowania. Ponadto dostosowana nawigacja jest trudna do wdrożenia.
Responsywny projekt zaimprowizował niegdyś złe wrażenia użytkownika ze względu na przycięte obrazy, długi czas ładowania i ciągłe powiększanie treści, ale problem stanowi „tryb nieskończony” niektórych witryn.
Niekończące się przewijanie, skrócone teksty i ukryte obrazy ostatecznie prowadzą również do słabej użyteczności mobilnej (przydatność mobilna). Rozwiązaniem problemu jest zasada „Mobile First”, która w swojej koncepcji skupia się bezpośrednio na przyjaznym dla użytkownika wyświetlaczu na urządzeniach mobilnych.
Oddzielne strony internetowe
Należy zauważyć, że Google preferuje projektowanie responsywne. Jednak niezależna witryna mobilna najlepiej pasuje do strategii mobile-first, ponieważ jej elementy są projektowane bezpośrednio na podstawie warunków urządzenia mobilnego. Oddzielna witryna mobilna jest tworzona w subdomenie, na przykład „m.facebook.com”.
Dlaczego warto optymalizować strony internetowe zgodnie z zasadą mobile-first?
Dlaczego Mobile First? Chociaż ostateczne wdrożenie Google Mobile Index ma nastąpić
w marcu 2021 r., użyteczność mobilna (przydatność dla urządzeń mobilnych) nie jest przedmiotem dyskusji od 2018 r. Google wprowadził aktualizację przyjazną dla urządzeń mobilnych w 2015 roku, w której przydatność mobilna stała się czynnikiem rankingowym.
Biorąc pod uwagę rosnącą od lat liczbę użytkowników mobilnych i obecnie około 77% zapytań wyszukiwanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych, szybko stało się jasne, dokąd powinien zmierzać rozwój od 2015 roku.
Według ostatnich badań udział w rynku wyszukiwania mobilnego Google w Niemczech wyniósł 97,5% w listopadzie 2020 r.
Udział w rynku wyszukiwania Google
W Niemczech w listopadzie 2020 r. 97,5% zapytań wyszukiwanych na telefony komórkowe dotyczyło Google.
52,2% całego ruchu w witrynie na świecie pochodzi ze smartfonów. Według innej statystyki około 97,1% 14-19-latków w Niemczech korzystało ze telefonu z dotykowym wyświetlaczem w 2019 roku, a nawet w grupie wiekowej 60-69 lat około 73% korzystało ze smartfona; wśród osób w wieku 70 lat i więcej nadal wynosi 43%.
Udział użytkowników telefonów dotykowych w Niemczech w 2019 roku według grup wiekowych
Podczas wyszukiwania na smartfonie 51% użytkowników trafiło na nową firmę lub produkt. Średnio uzyskujesz 27,7% kliknięć, jeśli zajmujesz 1 pozycję na urządzeniach mobilnych, ale tylko 19,3% kliknięć, jeśli zajmujesz 1 pozycję na komputerach stacjonarnych.
Po wyjaśnieniach powyżej, odpowiedź na pytanie dlaczego warto optymalizować strony internetowe pod kątem urządzeń mobilnych, jest stosunkowo łatwa.
Optymalizacja mobilna jest konieczna z jednej strony ze względu na potrzeby użytkownika, z drugiej jest kluczowa dla rankingu Google. Strony internetowe zdecydowanie powinny być zoptymalizowane do użytku mobilnego, aby nadal dobrze się pozycjonować i nie odnotowywać żadnych strat transferowych.
W trakcie nowego indeksowania Google w mediach mówiono o „mobilnym geddonie”, ponieważ niektóre witryny straciły nawet 10% transferu danych.
Są jednak inne powody, dla których optymalizacja zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych jest ważna.
Poprzez lepszą wizualną (przyjazność dla użytkownika) i techniczną implementację (szybsze ładowanie) serwisu, zwiększa się czas wizyty potencjalnych klientów, spada współczynnik odrzuceń, a więcej użytkowników dokonuje zakupów (współczynnik konwersji).
Opcje optymalizacji mobilnej – jak zoptymalizować pod kątem Mobile First?
Chcąc zoptymalizować stronę internetową do użytku mobilnego, należy zwrócić uwagę na różne czynniki. Kontekst użytkowania jest istotny przy podejmowaniu decyzji, który projekt wybrać, czyli funkcje serwisu muszą być dostosowane do potrzeb użytkownika.
„Nie zmniejszaj ekranu, skup się na zadaniach”. – Nie zmniejszaj rozmiaru ekranu, skoncentruj się na funkcjach.
Użytkownicy urządzeń mobilnych mają zwykle mniej czasu niż użytkownicy komputerów stacjonarnych, dlatego należy unikać przeładowania informacjami i ograniczać zawartość sieci do podstawowych elementów. Projektując koncepcję, należy skoncentrować się na funkcjonalności strony internetowej iw razie potrzeby unikać problematycznych treści (np. Duże obrazy, Flash, filmy). Operację należy zaprojektować tak płynnie, jak to możliwe, dla użytkownika, aby uzyskać dłuższy czas trwania wizyty, niższe współczynniki odrzuceń
i lepszą pozycję w rankingu.
Google oferuje nawet własny przewodnik po optymalizacji mobilnej i przewodnik SEO jako wsparcie. Zapoznaj się również ze sprawdzonymi metodami Google dotyczącymi indeksowania zoptymalizowanego pod kątem urządzeń mobilnych. Istnieje tutaj wiele rozwiązań umożliwiających rozwiązywanie problemów.
W kolejnych sekcjach chcielibyśmy poświęcić się indywidualnym punktom optymalizacji
i wyjaśnić, jak można optymalizować w Mobile First.
Projekt i budowa strony mobilnej
W odniesieniu do projektu ważne jest, aby użytkownik miał przyjazny interfejs. Układ musi być optymalnie dostosowany do powierzchni ekranu, a cała zawartość musi być wyświetlana bez konieczności powiększania lub przewijania przez użytkownika. Nie ma nic bardziej wyczerpującego niż przewijanie w poziomie w witrynie mobilnej w celu odczytania obciętych fragmentów tekstu i obrazów. W tym przypadku obszar wyświetlania nie został ustawiony prawidłowo. Dlatego Google zaleca:
Responsywne projekty internetowe, które automatycznie dostosowują treść do rozmiaru ekranu. Ani adres URL, ani kod HTML nie zmieniają się tutaj.
Nawet zbyt małe elementy nawigacyjne, takie jak przyciski, linki lub kategorie menu, mogą frustrować użytkowników. Elementy muszą być klikalne kciukiem.
Im bardziej uciążliwe i podatne na błędy działanie strony mobilnej jest dla użytkownika, tym wyższy współczynnik odrzuceń. Jeśli współczynnik odrzuceń jest zbyt wysoki, Google ocenia zawartość strony internetowej jako nieistotną. W związku z tym projekt jest ważnym czynnikiem rankingowym w celu wydłużenia czasu trwania wizyty, obniżenia współczynnika odrzuceń i zwiększenia współczynników konwersji.
Aby uzyskać lepszy przegląd, należy zoptymalizować następujące punkty:
Struktura menu powinna być prosta i przejrzysta, aby informacje były szybko dostępne.
Nawigację można umieścić na końcu strony głównej, więc użytkownik musi spojrzeć na resztę informacji.
Wyrównanie w pionie: pozioma struktura menu na stronie komputerowej jest wymieniona jako przyciski jeden pod drugim w wersji mobilnej. Dzięki temu możesz szybciej dostać się do ważnych podstron.
Rozwijane menu: Rozwijane menu mogą również kompresować zawartość i dawać użytkownikowi możliwość uzyskania żądanych informacji. Ponadto może szybko przełączać się między pozycjami menu i przeglądać je wszystkie w tym samym czasie.
Kiedy zdjęcia są przydatne?
Obrazy na stronach internetowych są przyjemne dla oka, mają pewien estetyczny wygląd
i budzą emocje. Jednak w przypadku wersji mobilnej musisz zdecydować, czy są one przydatne i potrzebne. To, co wygląda dobrze na pulpicie, niekoniecznie musi być odpowiednie dla smartfona. Jeśli użytkownik musi przewijać lub nagłówek jest nieczytelny, szybko się denerwuje, co zwiększa ryzyko ponownego opuszczenia strony.
Dlatego jako operator strony internetowej powinieneś zawsze zadawać sobie pytanie, czy obrazy są potrzebne. Czy potrzebuję obrazów, czy tylko pogarszają one działanie mojej witryny? Jeśli nie mają znaczenia dla użytkownika, należy je usunąć.
Użyteczność
Ponadto użytkownik powinien mieć szybki dostęp do informacji i łatwo zainicjować proces zakupu lub wywołać informacje kontaktowe za pomocą przycisku „kliknij, aby połączyć”. Funkcja wyszukiwania wewnętrznego to dobry wybór, jeśli chodzi o szybki dostęp do niezbędnych informacji, które nie są dostępne w nawigacji.
Formularze lub inne pola wejściowe powinny być łatwe w użyciu i szybko wypełniać – zalecana jest tutaj funkcja autouzupełniania.
Techniczna realizacja strony mobilnej
Oprócz aspektów projektowych kluczowe znaczenie mają również obszary techniczne, ponieważ wydajność ma decydujące znaczenie dla współczynnika odrzuceń i czasu trwania wizyty. Według Google Speed Update czas ładowania strony jest ważnym czynnikiem rankingowym.
Aby zapewnić szybki czas ładowania, witryna powinna być jak najprostsza i unikać dużych obrazów, ponieważ ładowanie ich zajmuje dużo czasu.
Im dłuższy czas ładowania, tym wyższy współczynnik odrzuceń. Zgodnie z obecnym stanem strona nie powinna ładować się dłużej niż 3 sekundy. 53% odwiedzających witrynę opuszcza witrynę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy.
Dobrze ustawione buforowanie przeglądarki i skompresowana zawartość (obrazy, HTML, CSS i skrypty) zapewniają szybsze ładowanie wersji mobilnej. Istnieją również narzędzia dla różnych języków programowania, które mogą zminimalizować kod źródłowy lub sprawdzić błędy.