Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to proces, który należy zaplanować w perspektywie średnio- lub długoterminowej i obejmuje kilka indywidualnych kroków. Wyszukiwarki takie jak Google zawsze chcą prezentować użytkownikom jak najlepsze hity. Z tego powodu optymalizacja własnej strony internetowej powinna w pierwszej kolejności mieć na uwadze użytkownika, ponieważ to, co dobre i istotne dla użytkownika, pomaga również wyszukiwarkom. W kolejnych krokach podajemy wskazówki dotyczące tego, co jest ważne podczas optymalizacji strony internetowej i jak można mieć na oku użytkowników i wyszukiwarki.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek: co to właściwie jest?
Nazywamy to środkami optymalizacji wyszukiwarek, które zwiększają widoczność strony internetowej i jej zawartości dla użytkowników wyszukiwarki internetowej. Kiedy mówimy o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, czyli w skrócie o SEO („Search Engine Optimization”), zwykle mamy na myśli optymalizację strony internetowej pod kątem Google. Z udziałem w rynku wynoszącym 87% w wyszukiwarce na komputery i około 98% w wyszukiwarce mobilnej * Google jest niekwestionowaną wyszukiwarką numer 1.
Czynniki techniczne: czy użytkownicy i wyszukiwarki mogą czytać i rozumieć stronę?
Czynniki techniczne obejmują wszystkie czynniki, które wpływają na możliwości optymalizacji technicznej strony internetowej. Wyszukiwarki, które odwiedzają strony za pomocą tak zwanych robotów internetowych, polegają na tym, że wszystkie elementy strony są zrozumiałe i dostępne. Obejmuje to kod źródłowy, szybkość ładowania, systemy operacyjne i konfigurację serwera. Obecność metadanych takich jak znaczniki alt dla obrazów, tytuły stron lub opisy meta, dostarcza robotom indeksującym informacji umożliwiających ocenę zawartości strony. Witryna internetowa bezbłędna pod względem technicznym jest warunkiem wstępnym, aby wymienione poniżej środki optymalizacji zaczęły obowiązywać.
Użyteczność: czy korzystanie z serwisu jest łatwe i wygodne?
Jeśli najważniejsza treść strony nie może zostać odnaleziona lub nie jest od razu zrozumiała, wielu użytkowników szybko odwraca się od strony. Skutkuje to często tak zwanymi współczynnikami odrzuceń, czyli bezpośrednich współczynników odrzuceń, które są powiązane z negatywnymi sygnałami dla Google. „Nie każ mi myśleć” jest koniecznością, aby witryna była przyjazna dla użytkownika: strona internetowa powinna być zrozumiała od razu i bez zastanowienia. Poniższe pytania pomagają sprawdzić, czy strona internetowa może być obsługiwana intuicyjnie:
- Czy strona jest przydatna?
- Czy strona jest przejrzysta i łatwa do zrozumienia?
- Czy użytkownicy szybko i łatwo docierają do celu?
- Czy strona jest zgodna z wyuczonymi standardami (np. nawigacja i menu)?
- Czy korzystanie z witryny jest przyjemne?
- Czy udostępniłbyś tę witrynę?
Słowa kluczowe: Jakich terminów używają potencjalni klienci, szukając oferty?
Nawet optymalnie skonfigurowana strona internetowa nie pomoże, jeśli Twoje treści nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google & Co. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z wyszukiwarek i jakich haseł szukają. Następnie zawartość własną serwisu można zoptymalizować pod kątem konkretnych potrzeb. W optymalizacji pod kątem wyszukiwarek nazywamy te wyszukiwane hasła słowami kluczowymi. Słowo kluczowe może składać się z jednego słowa, kilku słów lub nawet całego zdania. Wybierając odpowiednie słowa kluczowe, warto rozważyć następujące pytania:
- Czy słowo kluczowe dokładnie pasuje do mojego tematu?
- Czy słowo kluczowe jest zbyt ogólne lub zbyt szczegółowe?
- Czy liczba wyszukiwań jest wystarczająco duża dla tego słowa kluczowego? Czy są jakieś istotne potrzeby?
- Jak duża jest konkurencja? Czy mam realną szansę znalezienia się dla tego słowa kluczowego?
Treść: Czy zawartość witryny jest czytelna, zrozumiała i lepsza niż wszystko, co jest już dostępne w Internecie?
Każdy, kto dziś publikuje nowe treści w Internecie, konkuruje z dużą liczbą podobnych ofert, których liczba rośnie z dnia na dzień. Jedyną szansą na pomyślne umieszczenie tematu w rankingu, tj. umieszczenie go na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, jest znakomita jakość treści. Oprócz jakości treści ważna jest również struktura tekstów, ponieważ w sieci dużo mniej uwagi poświęca się ciekawym treściom. Wielu użytkowników przegląda strony i skanuje tylko podtytuły.
Aby zwiększyć czytelność, treść powinna być dobrze skonstruowana, użyteczna i, w zależności od tematu, szczegółowa. Popularne są odpowiednie, łatwe do odczytania i zawierające informacje formaty, takie jak: B. przewodniki, listy kontrolne, definicje, porównania, fakty i listy.
Tekst o długości 1500 słów to przybliżony przewodnik. Wszystkie ważne informacje znajdują się na początku strony, szczegóły na końcu artykułu. Znaczące podtytuły, obrazy, filmy, listy i często zadawane pytania pomagają uporządkować treść i ułatwiają jej zrozumienie. Aby sprawdzić zawartość, Google w swoich Wskazówkach dotyczących oceny jakości podaje następujące pytania:
- Czy strona / treść oferuje jakąkolwiek wartość dodaną?
- Czy treść przedstawia wysiłek i kompetencje?
- Czy strona jest wolna od błędów?
- Czy na stronie nie ma za dużo reklam (np. Banerów)?
- Czy zawartość strony wprowadza użytkownika w błąd?
- Czy są informacje o autorze lub dostawcy treści?
- Czy informacje na stronie są godne zaufania?
- Czy zaufałbyś witrynie zawierającej dane osobowe?
Konkurencja: kto nadal próbuje znaleźć się dla tych słów kluczowych?
Zawartość strony jest zoptymalizowana, sama strona jest wolna od błędów: jest jednak wiele innych stron, które chcą zająć pozycję na stronie 1 w wynikach wyszukiwania dla tego samego słowa kluczowego. Aby dowiedzieć się, co inni mogliby zrobić lepiej pod względem merytorycznym, warto wpisać żądane słowa kluczowe w Google. Do najważniejszych konkurentów należą hity organiczne, czyli strony, które są umieszczone pod reklamami na pierwszej stronie. Narzędzia takie jak SEO Compare from Seobility dostarczają również ważnych informacji na temat tego, jak dobrze Twoja własna treść jest zoptymalizowana w porównaniu z treścią najważniejszego konkurenta. Poniższe pytania pomogą:
- Czy wszystkie moje elementy na stronie są kierowane na to słowo kluczowe?
- Z jakimi pytaniami mają do czynienia moi użytkownicy / klienci?
- Czy są jakieś treści, które można jeszcze ulepszyć lub rozszerzyć?
Linki zwrotne: kto łączy się z moją witryną?
Aby zwiększyć szanse na sukces SEO, linki z innych witryn do własnych treści są nadal ważnym czynnikiem. Im więcej linków otrzyma Twoja witryna z innych dobrze ocenianych i pokrewnych stron, tym szybciej poprawi się Twoja witryna w wynikach wyszukiwania. Poniższe pytania mogą pomóc:
- Kto łączy się z moją witryną?
- Z jakimi warunkami łączy się zawartość mojej strony?
- Które treści i strony są najczęściej linkowane przez innych?
Seeding: gdzie użytkownicy mogą znaleźć moje treści w sieci?
Seeding opisuje ukierunkowane umieszczanie treści w Internecie w celu zwiększenia własnego zasięgu, świadomości i zaufania. Należy zwiększyć wartość dodaną dla grupy docelowej. Nagrodą za ten wysiłek są linki, udostępnienia, komentarze i odwiedziny na stronach. Treść powinna być rozpowszechniana w jak największej liczbie kanałów internetowych istotnych dla branży. Oprócz płatnych reklam, takich jak Google Ads, są to:
- twoja własna strona główna
- biuletyn Informacyjny
- media społecznościowe
- platformy wideo, takie jak YouTube czy Vimeo
- podcasty
- blogi
Monitorowanie: jakie kluczowe liczby decydują o powodzeniu mojej strony internetowej?
Dane analityczne z narzędzi takich jak Google Analytics czy Matomo pokazują sukces działań SEO w oparciu o konkretne dane użytkownika ze strony internetowej. Obejmuje to zakresy, źródła ruchu lub konwersje, np. B. zakup, transakcja, rejestracja do newslettera lub pobranie. Aby uzyskać informacje o tym, jak Google umieszcza Twoje strony w indeksie wyszukiwania, najlepszym wyborem jest Google Search Console. Narzędzia dla webmasterów Bing są alternatywą dla Google Search Console. Można na przykład odpowiedzieć na następujące pytania:
- Które strony rosną najbardziej?
- Które strony są odwiedzane najczęściej?
- W jaki sposób użytkownicy będą mnie znajdować?
- Z jakich urządzeń końcowych korzystają moi użytkownicy?
- Który typ wyszukiwania Google (internet, wyszukiwarka grafiki, wideo, …) uzyskuje najwięcej kliknięć?
Wniosek
Dobre treści internetowe zwykle nie pojawiają się z dnia na dzień, ale są wynikiem dokładnych badań i tworzenia stron z odpowiednią treścią, które oferują wartość dodaną dla Twojej grupy docelowej. Jednak samo publikowanie unikalnych treści nie wystarczy. Tutaj pomaga optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, w której sprawdzane i ulepszane są wszystkie techniczne, treściowe i strukturalne elementy strony internetowej. Wszystkie czynniki powinny być regularnie sprawdzane i optymalizowane z myślą o użytkowniku, aby pewnego dnia nie dać się wyprzedzić konkurencji. Aby mieć szansę wylądować na szczycie wyników wyszukiwania Google, niezbędne są wysokiej jakości treści oraz technicznie bezbłędna i przyjazna dla użytkownika strona internetowa.