Konkurencja w sprzedaży jest wszechobecna. Niezależnie od tego, czy jest to produkt czy usługa – w sektorze lokalnym i cyfrowym jest wielu dostawców. Aby wyróżnić się jako sprzedawca i móc skutecznie sprzedawać, każda sprzedaż musi być dostosowana i skoordynowana z klientem. Lecz jak dowiedzieć się, czego klient faktycznie potrzebuje?
Klienci pytają
Najłatwiejszym sposobem uzyskania informacji jest oczywiście po prostu zapytanie. Jedynym problemem jest to, że często klient myśli, że wie, czego chce, ale nie jest to dla niego odpowiednie. Oznacza to, że zwykłe zapytanie klienta jest wariantem szybkiej sprzedaży, ale nie jest strategią długoterminową. Zwłaszcza gdy klient po raz pierwszy zorientuje się, że pożądany przez niego produkt nie spełnia jego oczekiwań, ryzykujesz całkowitą utratę potencjalnego nabywcy. Lepszym sposobem jest poznanie klienta.
Skuteczna sprzedaż: empatia jako klucz do sukcesu
Wyobraź sobie, że porównujesz dwa sklepy z tym samym produktem: w jednym uzyskujesz lepszą cenę, ale sprzedawca nie jest zainteresowany Tobą ani Twoimi rzeczywistymi życzeniami i nie błyszczy fachowością. W drugim nie ma rabatu, ale godny zaufania, bystry sprzedawca, który czyta cię jak otwartą książkę. Gdzie jesteś gotowy wydać swoje pieniądze? Z pierwszym sprzedawcą wszystko jest jasne – działa w ramach polityki firmy. Ale jak robi to druga osoba? Jak on cię tak dobrze poznał w tak krótkim czasie?
Strategia ta nosi nazwę „sprzedaży emocjonalnej” i opiera się na empatii i jest kluczem do udanej sprzedaży. Pomyśl: kto mówił przez większość czasu i dlaczego? To byłeś ty! Sprzedawca zadał Ci odpowiednie, otwarte pytania, a Ty odpowiedziałeś reszcie – tak działa skuteczna sprzedaż. Czy wiesz, że randkowanie działa równie dobrze? Ten, kto mówi przez większość czasu, pod koniec randki jest przekonany, że spotkanie zakończyło się sukcesem. Dlatego niektóre marki z segmentu luksusowego, które wymagają intensywnego doradztwa, stosują metodę 80/20. 20% mówi sprzedawca, a 80% klient.
Wspólna długość fali + CRM = długoterminowe relacje biznesowe
Zrobiłeś to! Klient zdecydował się na zakup produktu od Ciebie. Gratulacje! Ale co teraz? Celem jest tworzenie długoterminowych relacji z klientami. W tym celu zalecane są środki CRM. Jak sugeruje nazwa Customer Relationship Management, chodzi przede wszystkim o relacje, które budujesz z klientami. Odpowiedni jest do tego cały szereg możliwości: od listów z podziękowaniami po ekskluzywne wydarzenie. Daj klientowi to, czego nie może kupić za pieniądze, a podziękuje ci lojalnością.