Teksty SEO mają na celu osiągnięcie wysokiej pozycji w Google poprzez zapewnienie jak największej korzyści użytkownikom. Innymi słowy, tekst, który cieszy nie tylko czytelnika, ale i wyszukiwarkę. Teksty SEO to teksty internetowe, które oprócz tytułów zgodnych z SEO zawierają również pewne słowa kluczowe SEO, które powtarzają się kilka razy w tekście. Gęstość słów kluczowych SEO powinna wynosić od 1 do 2 procent. Oznacza to, że słowo kluczowe SEO pojawia się od 100 do 200 razy w tekście o długości 10 000 znaków. Jeśli słowo kluczowe SEO jest używane zbyt często, nazywa się to „upychaniem słów kluczowych” i może mieć negatywne konsekwencje dla rankingu. I odwrotnie, słowo kluczowe SEO, które jest wymieniane zbyt mało, również nie wspiera rankingu. Istnieją różne rodzaje tekstów SEO: opisy produktów, artykuły na blogach czy artykuły z aktualnościami. Wszystkie mają jedną wspólną cechę: ich treść musi być unikatowa – ponieważ Google nie znosi plagiatu! Pisząc teksty SEO należy zatem zawsze zwracać uwagę na kilka podstawowych zasad, aby dzięki mocnym tekstom SEO osiągnąć wysoką pozycję w Google z własną stroną internetową.
Co to jest tekst SEO?
Teksty SEO to teksty internetowe, które mają na celu osiągnięcie wysokiej pozycji w Google poprzez zapewnienie jak największej korzyści użytkownikom. Innymi słowy, tekst, który cieszy nie tylko czytelnika, ale i wyszukiwarkę. Teksty SEO muszą być dobrze napisane i zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, aby mogły być łatwiej znalezione przez Google i inne wyszukiwarki. Ponadto teksty SEO powinny być aktualizowane, aby nadal spełniały potrzeby użytkowników i wyszukiwarek. Stosując się do tych wskazówek, możesz mieć pewność, że Twoje teksty SEO będą zarówno skuteczne, jak i przyjazne dla użytkownika.
Aby Twój tekst dobrze radził sobie z Google, ważne jest przestrzeganie kilku wskazówek SEO. Algorytm Google obejmuje wiele czynników, które oznaczają, że tekst jest odpowiedni dla jego użytkowników. Między innymi kompletność treści i rozmieszczenie słów kluczowych. Jest więc kilka rzeczy, które musisz zrobić, aby Twój tekst został uznany za dobry przez wyszukiwarkę.
Nie ma znaczenia, czy piszesz artykuł na bloga, opis produktu czy poradnik. Celem jest zawsze zrozumienie i wysoka pozycja w Google. Tak więc dobrym pierwszym krokiem jest zapoznanie się z podstawami SEO i pamiętanie o nich podczas tworzenia kopii. Tylko w ten sposób możesz mieć pewność, że Twój tekst zobaczy jak najwięcej użytkowników.
Pisanie SEO jest sztuką i nauką samą w sobie. Oczywiście możesz po prostu wrzucić słowa kluczowe do tekstu i mieć nadzieję na najlepsze, ale jest o wiele więcej, aby zwrócić uwagę wyszukiwarek. Oprócz kompletności treści ważne jest również prawidłowe umieszczenie słów kluczowych. Oznacza to używanie ich w tytule, nagłówkach iw samej treści, ale też nie przesadzaj. Pisanie SEO jest sztuką i nauką samą w sobie. Oczywiście możesz po prostu wrzucić słowa kluczowe do tekstu i mieć nadzieję na najlepsze, ale przyciągnięcie uwagi wyszukiwarki to znacznie więcej. Oprócz kompletności treści ważne jest również prawidłowe umieszczenie słów kluczowych. Oznacza to używanie ich w tytule, nagłówkach iw całym tekście, ale bez przesady. Jeśli piszesz tekst, który chcesz mieć wysoką pozycję w Google, musisz po prostu pamiętać o SEO. Jeśli piszesz tekst, który ma znaleźć się wysoko w Google, to wszystko, co musisz zrobić, to SEO.
Co charakteryzuje udane teksty SEO?
W optymalizacji pod kątem wyszukiwarek istnieją pewne czynniki, które charakteryzują tekst SEO jako „dobry”.
Zorientowanie na użytkownika
Udane teksty SEO oferują wartość dodaną, ponieważ są idealnie dopasowane do użytkownika i jego potrzeb . Oznacza to, że dostarczają one dokładnie takich informacji, jakich użytkownik potrzebuje w swojej konkretnej sytuacji . Jeśli więc użytkownicy chcą wiedzieć, jak złożyć regał, dobrze wykonany tekst wyjaśni im to w formie instrukcji krok po kroku.
Optymalizacja motywu
Czasy, kiedy teksty SEO były przeładowane jak największą liczbą słów kluczowych (wyszukiwanych haseł) i mutowane w niekończące się pustynie tekstowe, już dawno minęły. Google jest teraz w stanie rozpoznawać powiązania związane z treścią bez powtarzania kluczowego terminu w co drugim zdaniu.
Z tego powodu teksty SEO muszą być przede wszystkim zoptymalizowane tematycznie i napisane w zrozumiały sposób. Chociaż słowa kluczowe są nadal niezbędne dla wyszukiwarki, można je łatwo zastąpić synonimami lub dostosować gramatycznie.
Poprawność
Dokładność treści jest ważnym czynnikiem rankingowym dla Google i niezbędna dla czytelników. Dotyczy to każdego tekstu, ale w szczególności tematów mogących mieć wpływ na stan zdrowia lub sytuację finansową danej osoby.
Unikalne treści
Google nie lubi oglądać kopii z innych witryn, dlatego Twoje treści muszą być unikalne w taki czy inny sposób. Albo wprowadzając nowe metody i terminy albo stosując indywidualne sformułowania.
Po co mi teksty SEO na mojej stronie?
Teksty SEO stanowią lwią część dobrych treści. Google pracuje głównie z rozpoznawaniem tekstu i ocenia trafność witryny na podstawie czytelnej treści, która się na niej znajduje.
Algorytm coraz lepiej rozpoznaje przydatne strony, które oferują użytkownikom wartość dodaną i odpowiednio je pozycjonuje.
Dobre teksty SEO to także lukratywny sposób na zwiększenie widoczności w sieci i wygenerowanie większej liczby potencjalnych klientów dla Twojej oferty.
Czy chcesz więc tworzyć dobre i przyjazne dla użytkownika treści, które ludzie faktycznie czytają? Tak? Tak więc przyjrzyjmy się teraz bliżej temu zagadnieniu.
Krok po kroku: Jak nauczyć się pisać doskonałe teksty SEO
Teraz nadszedł czas, aby zabrać się do pracy. W naszym kompleksowym przewodniku dajemy Ci wiedzę potrzebną do optymalnego planowania, pisania i projektowania tekstu.
Krok 1: Badania
Każdy tekst SEO zaczyna się od szeroko zakrojonych badań i zbioru materiałów na Twój temat. A oto jak to zrobić:
Wybierz typ tekstu
Najpierw musisz wyjaśnić, jaki rodzaj tekstu zamierzasz napisać.
Istnieją różne formaty tekstu SEO , takie jak:
- Posty na blogu, które dogłębnie rzucają światło na dany temat i mogą być również zaprojektowane jako porady lub wskazówki.
- Listy i wypunktowania, które przedstawiają najważniejsze punkty na dany temat.
- Strony docelowe, które koncentrują się na konkretnej ofercie i mają na celu konwersję (zakup). To tutaj przedstawiasz wszystkie argumenty, które są istotne dla Twojego produktu lub usługi.
- Raporty z testów konkretnych produktów, które podkreślają wszystkie zalety i wady oferty.
- Treść PDF (np. oficjalna księga), która stanowi traktat techniczny na dany temat i jest oferowana do pobrania.
Musisz także odróżnić teksty aktualne (np. artykuły prasowe) od treści „evergreen” , czyli treści, które zmieniają się niewiele lub prawie wcale (np. instrukcje). Te pierwsze muszą być aktualizowane znacznie częściej niż te drugie.
Szukaj słów kluczowych
Słowa kluczowe to wyszukiwane terminy, za pomocą których użytkownicy znajdują informacje na określony temat. Tak więc, zanim zaczniesz pisać, musisz przeprowadzić szeroko zakrojone badanie słów kluczowych.
Czemu? Ponieważ badanie słów kluczowych pokazuje, jakich terminów używają użytkownicy do wyszukiwania i jak często to robią w każdym miesiącu (liczba wyszukiwań).
Masz kilka opcji badań. Możesz skorzystać z narzędzi takich jak Google Keyword Planner. Można tam szybko zobaczyć wszystkie dane dotyczące słowa kluczowego, takie jak wspomniana wcześniej liczba wyszukiwań i trudność słowa kluczowego. Wartość od 0 do 100 wskazuje, jak trudno jest konkurować z tym słowem kluczowym. Więc ilu konkurentów chce uszeregować dla tego samego słowa kluczowego.
WSKAZÓWKA: Jeśli trudność słowa kluczowego jest wysoka (30 lub więcej), możesz spojrzeć na pierwsze trzy strony wyników dla swojego słowa kluczowego i sprawdzić, które inne słowa kluczowe są nadal używane. Te zwykle mają niższy poziom trudności.
Przykład: Jeśli chcesz pozycjonować się na słowo kluczowe „sweter”, nie będziesz miał łatwo, ponieważ niezliczone strony i sklepy internetowe optymalizują swoją zawartość pod to słowo kluczowe.
Tutaj lepiej wybrać tak zwane słowo kluczowe z „długim ogonem”. Słowa kluczowe z długiego ogona odnoszą się do bardziej szczegółowych tematów niszowych . Na przykład słowem kluczowym dla słowa „spodnie” będzie „brązowe sztruksowe spodnie”.
Możesz także skorzystać z sugestii wyszukiwania Google . Po prostu wpisz słowo kluczowe w pasku wyszukiwania i zobacz sugerowane hasła. Te terminy nie tylko dostarczają propozycji słów kluczowych , ale także wskazują, jakich informacji szukają użytkownicy.
Po znalezieniu głównego słowa kluczowego najlepiej jest znaleźć odpowiednie drugorzędne słowa kluczowe, które uzupełniają temat. Tutaj również najlepiej jest skorzystać z automatycznych podpowiedzi wyszukiwania lub powiązanych zapytań. Znajdują się one na dole strony wyników wyszukiwania.
Zidentyfikuj zamiar wyszukiwania
Intencja wyszukiwania, z jaką ktoś wprowadza wyszukiwane hasło jest bardzo ważna. Więc jeśli wyszukujesz „przepis na ciasteczka z kawałkami czekolady”, Twoim zamiarem wyszukiwania jest prawdopodobnie „Chcę sam zrobić ciasteczka z kawałkami czekolady, więc potrzebuję przepisu”.
Google klasyfikuje strony internetowe, które spełniają dany cel wyszukiwania, jako szczególnie trafne i nagradza je dobrym rankingiem.
Miej więc świadomość czego może chcieć użytkownik wpisując słowo kluczowe i postaraj się to przekazać w swoim artykule.
Analiza konkurencji
W tym momencie ważne jest, aby dowiedzieć się, jak Twoi konkurenci radzą sobie z tematem. Wpisz swoje hasło w pasku wyszukiwania Google i spójrz na najlepsze wyniki wyszukiwania dla swojego słowa kluczowego.
Dzięki zebranym notatkom masz już pomysł, jak przygotować własne treści. Zwróć szczególną uwagę na to, czy Twoi konkurenci o czymś nie zapomnieli i uwzględnij to w swoim tekście. Dzięki temu zawsze jesteś o krok przed konkurencją.
Krok 2: Utwórz strukturę tekstu
Masz dużo zebranych informacji, ale co teraz? W końcu chcesz wszystko zintegrować, ale nie przytłoczyć użytkowników. Najwyższym priorytetem jest tutaj: Stworzenie przejrzystej struktury, ponieważ aby tekst zachwycił użytkownika, musi się on szybko w Nim odnaleźć.
Najlepiej ułożyć tekst w klasyczne trzy jednostki, które znasz ze szkoły: wstęp – rozwinięcie – zakończenie.
- Wprowadzenie: Zaintryguj i przykuj uwagę odbiorców: w czym problem? Co ma do tego czytelnik? Jak możesz rozwiązać problem?
- Rozwinięcie: Tutaj przedstawiasz rozwiązanie problemu, rozsądnie podzielone na kroki lub jako listy.
- Podsumowanie: Podsumowanie najważniejszych aspektów. Ewentualnie wezwanie do działania, czyli prośba do czytelników.
Sformułuj odpowiednie nagłówki
Zawsze dziel informacje na znaczące nagłówki i podtytuły, aby czytelnicy mogli łatwiej poruszać się po tekście.
Układ nagłówków musi być logiczny i musi dokładnie przekazywać to, co ma być przeczytane w każdym akapicie. Później są one częścią przejrzystego spisu treści .
Te nagłówki są później częścią przejrzystego spisu treści, który ułatwia czytelnikom odnalezienie się.
Główny nagłówek możesz napisać na początku lub na końcu procesu pisania. Ważne jest, aby nagłówek wzbudził zainteresowanie i obiecywał korzyść dla czytelnika. Upewnij się, że nagłówek nie jest zbyt długi i nadal odzwierciedla to, co jest zawarte w tekście.
Utwórz wstępną strukturę tekstu z najważniejszymi nagłówkami i śródtytułami. Pomoże ci to później w orientacji.
W tym momencie powinieneś mieć swoją strukturę i informacje, które zebrałeś do tej pory, zatwierdzone przez kierownictwo lub planistę treści . Może to wypełnić wszelkie luki i dać wskazówki. Po tym możesz zacząć pisać.
Krok 3: Napisz ostateczny tekst SEO
Teraz czas na pisanie. Dzięki zebranym informacjom i odpowiedniej strukturze ten krok będzie teraz dla Ciebie prostszy.
Zwróć uwagę na styl pisania
Nieocenione znaczenie dla Twoich użytkowników ma to, aby tekst można było czytać łatwo i płynnie. Stosując się do kilku zasad, możesz sprawić, że Twój tekst będzie łatwy do odczytania:
- Nie pisz długich, zawiłych zdań. Przejdź do rzeczy i bądź precyzyjny.
- Konstrukcje pasywne są długie i trudne do odczytania.
- Niejasne opisy wprowadzają czytelnika w błąd. Składaj konkretne oświadczenia.
- Nie przesadzaj z obcymi słowami, ale używaj terminów, które są łatwe do zrozumienia. Jeśli używasz obcych słów, natychmiast je wyjaśnij. Ktoś, kto już na samym początku ma do czynienia z mnóstwem niezrozumiałych słów nie będzie chciał czytać dalej.
- Zaangażuj czytelnika, zwracając się do niego bezpośrednio w tekście (np. zadając pytania).
Wstaw słowa kluczowe
Oczywiście musisz również umieścić słowa kluczowe w tekście. Ale nie przesadzaj i unikaj upychania słów kluczowych (nadmiernego używania słów kluczowych).
W przeszłości jako punkt odniesienia dla tekstów SEO stosowano tak zwaną gęstość słów kluczowych. Wskazuje to, jaki procent tekstu stanowią słowa kluczowe. Problem polega na tym, że duża gęstość słów kluczowych ma przede wszystkim służyć wyszukiwarce i pogarsza czytelność.
Istnieje jednak kilka praktycznych zasad umieszczania słów kluczowych :
- W nagłówku H1
- W nagłówkach H2 i H3
- W pierwszych 100 słowach
- W tagu alt obrazów
- W tytule meta
- W metaopisie
- W tekstach linków wewnętrznych i zewnętrznych
Zawsze preferuj naturalną czytelność. Ważne jest, aby Google rozumiał kontekst. Możesz to również zrobić, używając synonimów i terminów ogólnych.
Krok 4: Popraw i zaprojektuj
Po utworzeniu tekstu nie należy publikować go tego samego dnia. Oznacza to, że ryzykujesz, że nie rozpoznasz już wadliwych obszarów.
Najlepiej zostawić tekst na dzień lub dwa po jego utworzeniu i dopiero wtedy przystąpić do jego poprawiania.
Popraw swój tekst
Teraz, gdy Twój tekst odpoczął przez jakiś czas, zacznij go poprawiać. Ten krok zamienia wstępną wersję roboczą w docelowy tekst.
- Sprawdź swój tekst pod kątem luk w treści i logicznych argumentów. Nie bój się skracać fragmentów, które są zbędne. Powinieneś także podzielić zdania, które są zbyt długie, aby poprawić czytelność.
- Teraz jest też czas na wymyślenie chwytliwego nagłówka, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
- Wyeliminuj niepotrzebne słowa wypełniające i słowa powtarzające się. Wszystko, co niepotrzebnie wydłuża tekst, usuwaj.
- Nie zapomnij też uruchomić sprawdzania pisowni nad tekstem, aby naprawdę pozbyć się wszelkich błędów. Ewentualnie możesz zatrudnić kogoś innego do korekty.
Przed publikacją porównaj ponownie swój tekst z najlepszymi rankingami.
Krok 5: Opublikuj i przejrzyj
Po utworzeniu tekstu nie dotarłeś jeszcze do końca. Teraz czas na publikację. Zastanów się, na jakich platformach i w jaki sposób chcesz reklamować swoje treści (np. przez Google Ads).
WSKAZÓWKA : Szczególnie pomocne jest stworzenie planu redakcyjnego dla blogów. Tam możesz dokładnie określić, kiedy który artykuł powinien przejść do trybu online.
Tekst SEO nie jest statyczny. Musisz regularnie sprawdzać i optymalizować swoje treści.
Dzięki śledzeniu pozycji możesz sprawdzić, jak Twoja obecność online wypada na tle konkurencji. Specjalne narzędzia, takie jak Google Ranking Check, są odpowiednie do sprawdzania aktualnej pozycji witryny w rankingu . Możesz natychmiast zobaczyć, gdzie znajduje się Twoja strona i czy potrzebujesz dalszej optymalizacji.
Wniosek
To prawda, tworzenie tekstów SEO może być żmudne. Dzięki profesjonalnym badaniom i odpowiedniej strukturze tekstu możesz jednak znacznie ułatwić sobie pracę.
Oto podsumowanie najważniejszych dla Ciebie rzeczy:
- Postaw się na miejscu swoich użytkowników i twórz treści dopasowane do nich.
- Twój tekst SEO musi urzekać czytelników i oferować jak największe korzyści pod względem treści.
- Postaw na prostotę i ułatw czytelnikom czytanie tekstu.
- Regularnie sprawdzaj swoje teksty nawet po publikacji i doskonal swój styl.
Jeśli przestrzegasz tych punktów, nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twój tekst SEO odniósł sukces.